Chronic lymphocytic leukemia

 







Chronic lymphocytic leukemia


مقدمة

بنكمل كلامنا عن ال Leukemia , و شرحنا ال Acute Leukemia بالتفصيل و بدأنا نتكلم عن الـ Chronic Leukemia و شرحنا النوع الأول منها و هو الـ Chronic Myeloid Leukemia .



تعريف الـ Chronic lymphocytic leukemia



الـ Chronic lymphocytic leukemia النوع ده من ال Leukemia بيحصل في المرضي الكبار في السن غالباً بعد سن ال 50 سنة و بيحصل نتيجة الـ proliferation اللي بيحصل في الـ Prelymphocyte و غالباً في الـ B Lymphocyte line و المشكلة هنا هي إن الـ B Cells هتبقي abnormal ويحصل Reduced immunoglobulins و infections.


Chronic lymphocytic leukemia






أعراض الـ Chronic lymphocytic leukemia


و مش بس كده لأ ده كمان الـ B Cells هنا هتطلع auto antibodies تهاجم الجسم و يحصل Abnormal immune reaction أشهرهم الـ hemolytic anemia بس خلي بالك إن الأعراض بتبقي very mild لدرجة إن المريض ممكن يعيش لسنوات بدون علاج مع إنها cancer !!

و خليني أفكرك إن الأعراض اللي احنا نقصدها هنا هي الخاصة بحدوث الـ bone marrow failure زي anemia و الـ thrombocytopenia و بما إنها Chronic Leukemia يبقي لازم يكون الـ WBCs count عالي جداا ممكن يوصل لأكتر من 300,000 و طبعاً absolute lymphocytosis.


و من ضمن المشاكل اللي بتحصل هي تضخم في الـ lymph nodes و الـ Liver و الـ Spleen.


Chronic lymphocytic leukemia



مراحل الـ Chronic lymphocytic leukemia



و من هنا بتتقسم ال CLL لأكتر من مرحلة علي حسب درجة تطور المرض و شدة الأعراض :-

  • الـ Stage A و هنا المريض بيبقي عنده lymphocytosis و عنده تضخم في الـ lymphoid tissue بس أقل من 3 مناطق و مفيش anemia و لا thrombocytopenia .


  • الـ Stage B و هنا المريض بيبقي عنده lymphocytosis و عنده تضخم في ال lymphoid tissue في أكتر من 3 مناطق و بردو مفيش anemia و لا thrombocytopenia .


  • الـ Stage C و هنا المريض بيبقي عنده lymphocytosis و عنده تضخم في الـ lymphoid tissue و anemia مع أو بدون thrombocytopenia و دي مرحلة صعبة في المرض .



علاج الـ Chronic lymphocytic leukemia


نيجي بقي للعلاج و هنا فيه نقطة فلسفية شوية و هي اننا بنتعامل مع مريض كبير في السن أكبر من 50 أو 60 سنة يعني ال chemotherapy هيبقي صعب شوية معاه ده غير إن المرض بيبقي mild و ممكن المريض يعيش بدون علاج لمدة قد تصل لأكتر من 7 سنوات عشان كده مرضي ال CCL مش بياخدوا علاج للـ cancer طول م الأعراض mild و لكنه بيبقي تحت الـ follow up زي م بيحصل في الـ Stage A .


أما بالنسبة لـ Stage B و Stage C هنا المريض لازم ياخد ttt لـ cancer و الـ anemia و الـ thrombocytopenia.



هنكمل باقي ال Leukemia في مقالات قادمة إن شاء الله

إرسال تعليق

0 تعليقات