Secondary polycythemia

 



Secondary polycythemia


مقدمة

بنكمل سلسلة شروحات أمراض الدم و كنا إتكلمنا في المقال الأخير عن ال Myeloproliferative neoplasms MPNs و قسمناها لـ أكتر من مرض علي حسب ال dominant line في ال proliferation .


The meaning of polycythemia



هنبدأ بــ أو مرض معانا من ال Myeloproliferative neoplasms MPNs و هو ال Polycythemia , خلي بالك مش كل مشاكل ال RBCs count هي ال Anemia بس علي الرغم من إنها هي الأكثر شيوعاً و مشكلتها في نقص عدد ال RBCs بس كمان زيادة عدد ال RBCs ليه مشاكل زي م بيحصل في ال Polycythemia !! خلي بالك إننا هنا بنتكلم عن الزيادة نتيجة زيادة في ال Erythrocytosis يعني زيادة في التصنيع مش نقص في ال Plasma اللي ممكن يظهر في التحليل زيادة في ال RBCs .



Causes of polycythemia



نيجي بقي نشوف ايه اللي ممكن يخلي ال Bone marrow يصنع RBCs بأعداد كبيرة عن ال normal و من هنا هنقسم ال Polycythemia لنوعين Primary و Secondary.


نتكلم الأول عن ال Secondary polycythemia و دي بتبقي نتيجة زيادة في ال Erythropoietin اللي بيحفز الـ Bone marrow علي زيادة تصنيع ال RBCs يعني الـ Bone marrow طبيعي و مفيش فيه مشكلة.

و ده بيحصل في حالات زي أمراض الـ Chest زي الـ COPD و الـ interstitial lung diseases أو الناس اللي بتعيش في المرتفعات الي فيها نسبة الأوكسجين بتبقي قليلة و يحصل Hypoxia بتحفز الـ Kidney علي زيادة تصنيع الـ Erythropoietin أو لو المشكلة في الـKidney زي الـ Renal hypernephroma أو الـ Polycystic kidney disease أو الـ Liver و تحديداً الـ hepatoma ؟!


متنساش إن الـ Liver كمان بيصنع Erythropoietin و أمراض تانية زي الـ Cushing syndrome نتيجة زيادة الـ cortisol و أخيراً الأدوية زي الـ androgens أو الـ Erythropoietin نفسه.




Causes of Polycythemia






باقي موضوع الـ Polycythemia هنا.

إرسال تعليق

0 تعليقات